Överlevare av Sexuella övergrepp

Fri från skuld. Forum och mötesplats för alla som varit utsatta för sexuella övergrepp och trauman som barn och senare i livet. En plats för alla, oberoende stadie i läkningsprocessen. En plats att våga närma sig det svåra och dela erfarenheter.


Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Böcker om dissociation, från PTSD till Dissociativ identitetsstörning

2 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

Admin

Admin
Administratör
Administratör

Böcker som berör ämnet dissociation, både ur vetenskapligt perspektiv men också litteratur skrivet av eller om andra överlevare. Jag kommer främst skriva ner böcker jag själv läst, ni får gärna tipsa om fler! yesyes

Vi är våra relationer

Jag känner starkt för denna bok, den har berört mig djupt. Skriven på vetenskaplig nivå med riktning till personer i människovårdande yrken. Stort fokus på anknytning men också dissociationen som följdverkan när ett barnets grundläggande behov inte uppfylls. Anknytning, dissociation och samspelet mellan föräldrar och barn. Litet klipp ur adlibris:

"Boken presenterar de viktigaste dragen i dagens anknytningsforskning, med särskild tonvikt på den desorganiserade anknytningen, som är den allvarligaste formen av otrygg anknytning. Nya forskningsrön visar hur trauman kan överföras mellan generationerna inte bara genom direkt traumatisering utan också till följd av subtila störningar i det känslomässiga samspelet mellan föräldrar och barn, det som också har beskrivits som ”dolda trauman”."

Böcker om dissociation, från PTSD till Dissociativ identitetsstörning Vi-ar-vara-relationer-om-anknytning-trauma-och-dissociation

http://www.frifranskuld.swedishforum.net

Admin

Admin
Administratör
Administratör

SCARED SELFLESS - Michelle Stevens

Michelle utsattes för sexuella övergrepp och ren tortyr under flera års tid av sin moders pojkvän. Hon utvecklade Dissociativ identitensstörning som ett försvar. Efter motstånd får hon tillslut rätt terapeutisk hjälp för att arbeta minnena. Jag tycker boken är väldigt bra skriven, det är ett större fokus på Michelles inre processer än det vedervärdiga hon tvingats utstå. Boken är också ett väldigt fint exempel på upprättelse - Michelle jobbar idag själv som terapeut och hjälper klienter som utsatts för övergrepp!

Vissa kapitel är absolut triggande att läsa, men det är en bok jag trots allt ändå vill rekomendera till de som orkar och vill.

Böcker om dissociation, från PTSD till Dissociativ identitetsstörning Scared-selfless

http://www.frifranskuld.swedishforum.net

Admin

Admin
Administratör
Administratör

Att hantera traumarelaterad dissociation : färdighetsträning för patienter och deras terapeuter


Främst tänkt att läsas ihop med sin behandlare eller mellan sessioner. Jag läste den själv, informativ och jättebra även som självhjälp (i alla fall för mig). Rekomenderar dock att läsa den med stöd runt sig om det är skört och nytt. Jag kommer säkert läsa denna igen. Finns idag i bokhyllan hos många psykoterapeuter, FRAMSTEG thumbsup

Böcker om dissociation, från PTSD till Dissociativ identitetsstörning Att-hantera-traumarelaterad-dissociation-fardighetstraning-for-patienter-och-deras-terapeuter

http://www.frifranskuld.swedishforum.net

blunder

blunder
Värdefull medlem
Värdefull  medlem

till dig som är liten och finns innuti

titeln ger det mesta. till små delar innuti, fin trygg och mjukt skriven. den går att beställa från hemsida eller om den finns på adlibris nu. författaren tror jag är integrerad men hade did, komplex ptsd står på baksidan. rekomenderar varmt hhjart

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet